Κυριακή, 30 Απριλίου 2017

Πτώση ελικοπτέρου στο Σαραντάπορο. Μεγάλες ευθύνες στο υπουργείο Άμυνας. Ελικόπτερα χωρίς χάρτες θέσης και ύψους συρμάτων ΔΕΗ. Χωρίς φώτα οι πυλώνες. Χωρίς προβολείς ομίχλης το ελικόπτερο.

Του Καθηγητή Γ.Ζουγανέλη

Το ελικόπτερο που έπεσε ήταν τύπου Huey. Δεν ήταν παντός καιρού, κάτι που προϋπόθετε χρήση αριθμού οργάνων καλής ποιότητας (IFR-Instrument Flight Rules) και δύο μηχανές, για να μπορεί να χρησιμοποιήσει την άλλη, αν η μία σβύσει. 
Αναφέρεται ότι στη περιοχή του ατυχήματος υπήρχε ομίχλη και ότι το ελικόπτερο έπεσε πάνω στις γραμμές υψηλής ισχύος (20 kV) και απο τη σύγκρουση έπεσε (δήλωση της επιβιώσαντος αρχιλοχία).
Προφανώς τα ψαλίδια που είχε το Huey στο μπροστινό μέρος της ατράκτου του δεν λειτούργησαν ή δεν υπήρχαν ή η συντήρησή τους δεν ήταν καλή ή δεν ήταν τα κατάλληλα ή η κίνηση του ελικοπτέρου και η ταχύτητά του ήταν τέτοιες που δεν το επέτρεπαν. Το ελικόπτερο μπλέχτηκε και έπεσε.
Μέσα στην ομίχλη ένα ελικόπτερο Huey δεν μπορεί με τα κλασικά όργανα που διαθέτει να προσδιορίσει σωστά τη θέση του (π.χ. μετρητής ύψους, μετρητής μεταβολής καθέτου ταχύτητας), καθότι εξαρτώνται απο τη μεταβολή της πίεσης και μέσα σε ένα σύννεφο συνήθως υπάρχουν τέτοια προβλήματα όπως και προβλήματα σταθεροποίσης και πτήσης λόγω αναταραχής απο μια έντονη κίνηση ανέμων κάτω απο αυτό. 
Ένας πιλότος χωρίς τα κατάλληλα όργανα, πρέπει να αποφεύγει ένα σύννεφο κάνοντας μανούβρες π.χ. ανεβαίνοντας πάνω απο αυτό ή μετακινούμενος έξω απο αυτό (δεξιά ή αριστερά). Το σύννεφο κάνει τον αέρα κάτω απο αυτό γενικά ισχυρότερο λόγω της δράσης του ήλιου και το να πετάς απο κάτω δεν είναι καλή επιλογή.
Το GPS χρησιμοποιείται για τον καθορισμό της θέσης ενός αντικειμένου απο δορυφόρο, ακόμη και του ύψους. Σαν μετρητής όμως του ύψους το GPS δίνει ένα λάθος 300 feet περίπου. Αναφέρθηκε ότι ο πιλότος του Huey είχε ένα πολιτικό GPS. Εντύπωση μου κάνει η έλλειψη φανών ομίχλης, κάτι που θα βοηθούσε στην αναγνώριση του αναγλύφου του εδάφους εφόσον σχετικό ραντάρ δεν υπήρχε (αναφέρομαι σε φτηνές λύσεις). 
Δεν θα αναφερθώ σε ραντάρ τελευταίας τεχνολογίας για ελικόπτερα όπως αυτά που χρησιμοποιούν ηχητικά σήματα, μικροκύματα ή οπτικά σήματα πάνω σε κατάλληλα διαμορφωμένες οθόνες μπροστά στο χειριστή, με τα οποία είναι εύκολο να διακρίνονται δένδρα, εδάφη κλπ χωρίς οπτική πρόσβαση (νύχτα, ομίχλη κλπ). Δεξιά μια οθόνη radar που χρησιμοποιεί IR data. Αυτά πιθανόν για τα Ελληνικά δεδομένα να μην υπάρχουν ούτε σε ελικόπτερα παντός καιρού. Το Huey περί ού ο λόγος  δεν είχε.
Δεν θα αναφερθώ επίσης στη χρήση ILS για προσγείωση, που επιτρέπει σε ένα χειριστή να προσγειωθεί χωρίς οπτική επαφή με το διάδρομο κάπου μέχρι τα 300 πόδια απο απόσταση 20 μίλια. Το άτυχο ελικόπτερο Huey όργανα όπως αυτό αριστερά δεν είχε. Σύστημα ILS στο αεροδρόμιο επίσης δεν πρέπει να υπήρχε. 

Στην Ελλάδα δεν υπάρχει η αίσθηση κινδύνου σε κανένα και αυτό είναι κάτι που έχει καλλιεργηθεί. Οι άνθρωποι δεν σκέπτονται και αφού δεν σκέφτονται δεν μπορούν να αποφασίζουν σωστά. Έτσι "βασιλεύουν" οι απατεώνες, οι άχρηστοι και όσοι έχουν μηδενική αντίληψη. Μόνο απο τύχη δεν παρατηρούνται ατυχήματα ή επειδή σαν τα κόκκινα δάνεια δεν καταγράφονται.
Στις ανεπτυγμένες χώρες τις οποίες η Ελλάδα δεν θα φτάσει ποτέ με τους τραχανάδες που έχει στα πόστα, τα πολιτικά ελικόπτερα των σοβαρών εταιρειών διαθέτουν συστήματα για την αποφυγή ατυχημάτων σαν αυτό της πρόσκρουσης του Huey, χωρίς να είναι διαπιστευμένα ως παντός καιρού.



Δεν ξέρω με ποιά λογική είχε άδεια να πετάξει ο νεκρός πιλότος σε τόσο ευμετάβλητες όπως ακούστηκε στα ΜΜΕ συνθήκες καιρού στη περιοχή, χωρίς τα κατάλληλα όργανα και χωρίς το κράτος να του παρέχει τα ελάχιστα για να πορευτεί. Προφανώς οι οδηγίες απο το υπουργείο Άμυνας το επέτρεπαν. Νομίζω ότι εκεί μέσα τελικά μόνο για να σβερκώνουν μίζες είναι ικανοί.

Στο στρατό και στη ζωή, διακινδυνεύεις μόνο όταν υπάρχει λόγος
Θα θυμάσθε την πλήρως ανασφαλή προσγείωση βαρέος ελικοπτέρου σε προβλήτα μικρής αντοχής δίπλα στη θάλασσα απο τον ηλίθιο υπουργό Εθνικής Άμυνας και τη χαρά όλων των παρισταμένων να τη χειροκροτήσουν. Αυτό και αν είναι ένδειξη ομαδικής άγνοιας και παραφροσύνης.

Εντύπωση μου κάνει επίσης η έλλειψη έστω ενός χάρτη που να δείχνει τις θέσεις και το ύψος των γραμμών υψηλής ισχύος της ΔΕΗ σε όλη την Ελλάδα. Μάλλον η Ελλάδα δεν διαθέτει τέτοιους χάρτες και τα ελικόπτερα με επιβάτες φθάνουν στο προορισμό τους απο τύχη, χάρι στο έμπειρο μάτι του πιλότου (Virtual Flight Rules). Τα Huey αλλά και τα ιδιωτικά ελικόπτερα που πετούν είναι στη πραγματικότητα  ιπτάμενα φέρετρα. Οι τουρίστες το ξέρουν;
Όργανα με οθόνη σαν αυτή στα δεξιά της φωτογραφίας δεν θα τα έχει δεί κανένας πιλότος στην Ελλάδα. Παρατηρείστε τις γραμμές μεταφοράς αποτυπωμένες σε μια οθόνη μπροστά στο πιλότο και τη θέση του ελικοπτέρου να καθορίζεται απο GPS.

Ακόμη πιο απλές λύσεις όπως π.χ. τοποθέτηση φανών σε πυλώνες της ΔEH αλλά και σε κάθε γραμμή μεταφοράς ή κτίριο απο ένα ύψος και πάνω όπως αυτοί αριστερά, με επιβολή συγκεκριμένης πορείας για τους πιλότους πρός κάθε αεροδρόμιο θα έλυνε κάποια απο τα προβλήματα ασφάλειας.
Αν σε αυτή τη χώρα κανείς δεν αισθάνεται τί σημαίνει ξεφτύλισμα, δεν φταίω εγώ.


https://zcode-gr.blogspot.jp/2017/04/blog-post_22.html

~ΥΠΟΣΚΙΑΝ~

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...